Białko to składnik odżywczy konieczny dla utrzymania dobrego stanu zdrowia. Odgrywa ono niezwykle istotną rolę w odżywianiu człowieka, ponieważ wpływa na wzrost oraz rozwój organizmu, uzupełnia wszelkie naturalne ubytki, naprawia tkanki, przyspiesza w znacznym stopniu gojenie się ran, reguluje różne procesy życiowe (m.in. przemianę materii czy gospodarkę wodną), a także zapewnia właściwą równowagę kwasowo-zasadową. Warto podkreślić, że białko bierze również czynny udział w krzepnięciu krwi. Z wyżej wymienionych powodów warto jest zadbać o codzienne dostarczanie tego składnika do organizmu w odpowiedniej ilości.

Ilość wymaganego białka zależy od wielu czynników

Człowiek potrzebuje białek do czerpania z nich energii i produkcji takich cząsteczek, jak enzymy, przeciwciała, hormony oraz neuroprzekaźniki. Jego ilość niezbędna do prawidłowego, codziennego funkcjonowania organizmu jest uzależniona od kilku czynników, w tym zwłaszcza: stanu zdrowia, stanu fizjologicznego, masy ciała, aktywności fizycznej i wartości odżywczej samego białka (jego jakości). Więcej tego składnika muszą przyjmować dzieci oraz młodzież, kobiety w ciąży, osoby starsze (zwłaszcza po przebytych chorobach) i ludzie narażeni na wyjątkowo duży wysiłek fizyczny, np. sportowcy czy bywalcy siłowni. Zapotrzebowanie na białko podawane jest zawsze w gramach na kilogram masy ciała. Zalecane dzienne spożycie, czyli w skrócie RDA, jest ilością ustalaną w oparciu o bilans azotu – stanowi ona optymalną wartość do zaspokojenia elementarnych potrzeb żywieniowych. Zgodnie z obowiązującymi normami, osoby dorosłe powinny przyjmować w ciągu doby co najmniej 0,9 g białka na kg masy ciała, osoby powyżej 65 roku życia – 1g/kg, natomiast sportowcy – 1,4-2g/kg. W przypadku braku dostępu do odpowiednich produktów żywieniowych, można uzupełniać dietę o wybrane odżywki białkowe.

Komentarze
  • Białko dla sportowców

    Białko dla sportowców Białka, które występują w pożywieniu różnią się rodzajem oraz jakośc…
Load More Related Articles
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Zdrowie

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Najlepsze sposoby na przekonanie dziecka do pójścia do przedszkola

Najlepszym sposobem na przekonanie dziecka do pójścia do przedszkola jest znalezienie szko…