Rolki do transportu maszyn stanowią specjalistyczną ofertę firm dostarczających sprzęt dla rynku logistycznego. Dzięki różnym rodzajom podwozi i możliwym konfiguracjom, możliwe jest przewożenie ładunków ponad gabarytowych, w tym maszyn rolniczych i budowlanych. Różnorodność ofert jest na tyle duża, że konieczne jest dobranie odpowiedniego rodzaju podwozia w zależności od rodzaju przewożonego ładunku.
Główne rodzaje podwozi transportowych
Naczepy niskopodwoziowe są jednym z najczęściej stosowanych rodzajów podwozi. Składają się z elementu zwanego balkonem, który znajduje się bezpośrednio nad zaczepem ciągnika oraz pokładem transportowym. Pokład ten stanowi właściwą część transportową, na której ustawiane są transportowane ładunki. Ponadto, jedną z częstszych modyfikacji jest funkcja pozwalająca na poszerzenie szerokości platformy, najczęściej do szerokości około trzech metrów. Dodatkowo na rynku dostępne są modele z osiami skrętnymi i dającymi możliwość łączenia platform w moduły.
Naczepy platformowe
Platformy służą do przewozu wyjątkowo długich i wysokich ładunków. Posiadają całkowicie płaski pokład, w niektórych modelach dodatkową funkcją jest możliwość wydłużenia naczepy, co jest niezbędne w przypadku przewożenia ładunków o długości kilkudziesięciu metrów takich jak śmigła do elektrowni wiatrowych.
Naczepy z obniżonym pokładem ładunkowym
Jest to rodzaj podwozia transportowego służącego do przewozu maszyn, łodzi, kombajnów zbiorników i innych. Cechą charakterystyczną jest umieszczenie wózka jezdnego z tyłu naczepy i bardzo niska wysokość pokładu ładunkowego umożliwiająca transport elementów o dużych rozmiarach i przejazd pod między innymi wiaduktami i innymi przeszkodami bez ryzyka kolizji.
Rynek oferuje szeroki wybór podwozi transportowych. Przy wyborze środka transportu należy określić rzeczywiste wymagania związane z transportowanym urządzeniem. Dodatkowo niektóre podwozia mogą łączyć w sobie kilka funkcji, mając na przykład możliwość zamontowania dodatkowych pokładów wyrównujących poziom balkonu z pokładem ładunkowym. Takie rozwiązanie techniczne wpływa na wszechstronne zastosowanie podwozia i zwiększa zakres możliwości wykorzystania jego wykorzystania.