Janusz: Trenuję od 3 lat. Wiem, że wraz z nastaniem jesieni należy rozpocząć treningi na zwiększenie masy mięśniowej, a to oznacza duże ciężary i niewielką liczbę powtórzeń w seriach. Tak trenowałem w zeszłym roku i… niestety nie odnotowałem zbyt dużego wzrostu masy mięśniowej. Wciągu 6 miesięcy wzrosła ona zaledwie o 3 kg, według mnie to bardzo mało. Nauczony przykrym zeszłorocznym doświadczeniem proszę o radę, jak powinienem trenować, aby po 6 miesiącach intensywnych treningów moja masa mięśniowa zwiększyła się o wiele więcej niż o 3 kg.

Bogdan Szczotka
Bogdan Szczotka

BS: 3 kilogramy masy mięśniowej w ciągu 6 miesięcy to naprawdę dobry wynik. Nie można porównywać wzrostu wagi ciała do przyrostu masy mięśniowej. Osoby, które mają niski poziom tkanki tłuszczowej nie przybierają tak szybko na wadze jak ci, którzy poziom ten mają wysoki. Zakładam, że należysz do tych pierwszych. W celu zmaksymalizowania efektów radziłbym Ci przywiązać więcej uwagi do diety. Spożywaj dziennie od 2 do 3 g białka na kg masy ciała oraz od 4 do 5 g węglowodanów.

Zbyszek: Od wielu lat borykam się z pewnym problemem. Problemem tym są zbyt szerokie biodra. Moje biodra wkurzały mnie od dawna i to właśnie z ich powodu rozpocząłem treningi w klubie kulturystycznym. Pomyślałem sobie, że jeżeli nie ma sposobu na to, aby zmniejszyć wymiar bioder, to aby moja sylwetka miała znośne proporcje powinienem rozbudować pozostałe części ciała, a głównie zwiększyć masę mięśni klatki piersiowej, naramiennych, najszerszych grzbietu i nóg. Zapisałem się więc do klubu kulturystycznego i próbuję zatuszować to, co natura narozrabiała. Proszę jednak o jakieś wskazówki, co mam robić i jakie wykonywać ćwiczenia.

BS: Moim zdaniem powinieneś skupić się zarówno na rozbudowie masy mięśniowej wyżej wymienionych części ciała, jak i na redukcji tkanki tłuszczowej w obrębie bioder. W pierwszym rzędzie powinieneś zadbać o dietę i włączyć do treningów ćwiczenia aerobowe (od 3 do 5 razy w tygodniu po 40-60 minut każdorazowo). Jeśli chodzi o treningi, to powinieneś dostosować je do poziomu swojego zaawansowania.

Janek: Od kilku tygodni w czasie wykonywania przysiadów łapią mnie takie kurcze mięśni czworogłowych ud i przywodzi-cieli, że często jestem zmuszony przerwać to ćwiczenie. Nie wiem skąd te kurcze się biorą, ani też jak je likwidować. Próbowałem przez jakiś czas nie robić przysiadów w nadziei, że ta dolegliwość ustąpi. Niestety, nie ustąpiła. Po wznowieniu przysiadów wszystko zaczęło się od nowa. Proszę o radę.

BS: Przyczyną tych kurczy może być zbyt niski poziom minerałów w Twojej diecie, a szczególnie magnezu. Spróbuj go zwiększyć. Wypijaj też codziennie około 3 litrów wody mineralnej.

Część druga: https://www.zplywackiej.pl/odpowiada-bogdan-szczotka-mistrz-swiata-w-kulturystyce-z-roku-2004-cz-1/

Komentarze
Load More Related Articles
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Sport

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Fotografia ślubna – jedyna w swoim rodzaju

Ślub to jeden z najważniejszych momentów w naszym życiu. Przygotowania do niego zajmują wi…