Chyba wszystkie osoby uprawiające sporty siłowe pragną, by w parze z ich stażem treningowym szły także miarodajne efekty. Nieważne czy celem ćwiczeń jest przyrost masy mięśniowej, czy zwiększanie wyników siłowych – aby osiągnąć wymarzone rezultaty, niezbędna jest zbilansowana dieta i odpowiednie suplementy. Jednym z nich jest – ciesząca się ogromną popularnością – kreatyna. Dlaczego warto ją przyjmować?

Czym właściwie jest kreatyna?

Kreatyna jest występującym naturalnie w naszych ciałach kwasem organicznym, który odpowiada za poprawne funkcjonowanie mięśni, struktur im towarzyszących, oraz mózgu. Dzieje się tak, dlatego że wspomniane tkanki wymagają do swojego działania energii w postaci ATP, które powstaje ze swojej – pozbawionej energii metabolicznej – formy, czyli ADP. Kreatyna bierze udział w recyklingu drugiej z wymienionych cząsteczek, przekształcając ją w formę aktywną, a zatem taką, z której nasze organizmy są w stanie pozyskiwać paliwo.

Kreatyna – korzyści z suplementacji

Podstawową zaletą suplementacji kreatyną jest podwyższona wydolność tkanek, przede wszystkim tych, które budują nasze mięśnie. Zażywając ten suplement, możemy spodziewać się przyrostu beztłuszczowej masy ciała i poprawienia wyników siłowych.

Kreatyna wywiera także pozytywny wpływ na nawodnienie organizmu, wspomagając przy tym także jego regenerację, która jest przecież jednym z najważniejszych czynników umożliwiających hipertrofię komórek mięśniowych.

Jak dowodzą badania, kreatyna może także obniżać poziom stresu oksydacyjnego, który działa na nas między innymi w wyniku intensywnych ćwiczeń fizycznych. Co ciekawe, dostrzeżono również pozytywny wpływ tego suplementu na zdolności umysłowe.

Rodzaje kreatyny

Na rynku dostępnych jest kilka różnych rodzajów tego suplementu, różniących się między sobą budową oraz ceną. Najpopularniejszym (i najtańszym) z nich jest monohydrat kreatyny – czyli związek będący połączeniem tytułowej substancji z cząsteczkami wody. Jest on polecany przede wszystkim osobom początkującym, a jego atutem jest wysoka przyswajalność. Ten typ suplementu skutecznie zwiększa nawodnienie tkanek, co dla jednych może być zaletą, natomiast dla innych – wadą.

Kreatyna
Kreatyna

Kolejną – niemal równie popularną – formą opisywanego suplementu jest jabłczan kreatyny, będący niezłym wyborem dla osób, które posiadają wrażliwy układ pokarmowy. Jest to podyktowane faktem, że wspomniany jabłczan doskonale rozpuszcza się w płynach, przez co żołądek, a takze położone za nim organy nie muszą tak mocno pracować, by strawić i wchłonąć dostarczone cząsteczki.

Pośród innych rodzajów tego suplementu, wyróżnić możemy również takie, w których kreatyna łączy się z: cytrynianem, pirogronianem, chlorowodorkiem, chelatem magnezowym, czy azotanem.

Którą kreatynę wybrać?

Czy takie zróżnicowanie oznacza, że, że tania kreatyna nie przyniesie oczekiwanych rezultatów? Okazuje się, że niekoniecznie. Kluczem do wyboru dobrej kreatyny jest to, by wziąć pod uwagę własne preferencje i ograniczenia. Niekiedy znalezienie najlepszej opcji będzie zaskakująco proste, jednak często wiąże się z koniecznością stosowania metody prób i błędów.

Podsumowanie

Kreatyna jest obowiązkowym suplementem diety dla każdego, kto poważnie traktuje swoje treningi i dąży do ciągłego poprawiania swoich wyników.

Komentarze
Load More Related Articles
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Sport

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Odzież na froncie – Jednak sklepy nauczyły się radzić sobie z niesprzyjającymi warunkami rynkowymi cz.1

Czarna seria zaczęła się w 2009 roku, kiedy do portfeli naszych rodaków zajrzał kryzys i z…