Dom Aktualności Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

Ile kosztuje stworzenie strony internetowej?

8 min odczyt
0
0
14

W świecie innowacji sieciowych zapotrzebowanie na własną stronę internetową rośnie wprost proporcjonalnie do rozwoju technologicznego. Tytułowe pytanie, powracające niczym bumerang, z pewnością spotkało się z większością agencji i odpowiedź za każdym razem musiała być podobna: „to zależy”.

Zacznijmy od tego, że to pytanie jest bardzo nieprecyzyjne, ogólne i przypomina sytuację, gdy wchodzi do dowolnego sklepu, klient sprzedawcę o produkt X, całkowicie ignorując jego markę, parametry i wymiary, co może być kłopotliwe. Ten sposób myślenia jest po prostu błędny i nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi, więc spieszymy wyjaśnić dlaczego.

Strona internetowa ze swoją specyfiką nie jest czymś prostym, powtarzalnym i przygotowanym tymi samymi metodami na zasadzie kopiuj-wklej. Musimy pamiętać, że cena projektu każdorazowo zależy od wielu zmiennych czynników, np. poziomu jego skomplikowania, ilości dodatkowych funkcji, materiałów i narzędzi wykorzystywanych w ramach licencji oraz przeznaczenia samej strony internetowej, a przede wszystkim od wymaganego nakładu pracy i liczby zaangażowanych w nią członków zespołu. Co innego będzie na przykład projektem sklepu internetowego, opartego na otwartym CMS i informacyjnej wizytówce napisanej w czystym HTML. Bez szczegółowej konsultacji z klientem (najlepiej twarzą w twarz) niemożliwe jest dokonanie nawet przybliżonego kosztorysu, a cena może ulec zmianie w dowolnym momencie wraz z dodatkowymi zmianami wprowadzonymi na życzenie klienta. Zderzamy się wtedy z rzeczywistością i stajemy przed szeregiem kolejnych niewiadomych, które musi uzupełnić klient, który z kolei powinien być uwrażliwiony na fakt, że w tej branży każdy skrót może prowadzić do poważnych błędów, które trudno odwrócić. Niski poziom świadomości i brak jasno określonego celu strony internetowej w biznesie to najgorszy wróg przyszłego administratora.

W końcu jesteśmy w stanie określić pewien rząd wielkości, wokół którego możemy bezpiecznie się poruszać. Koszt przeciętnej i bardzo prostej strony internetowej może wynieść 1500 zł (lub więcej). Zazwyczaj będzie to mała strona internetowa z zaledwie kilkoma podstronami i blogiem firmowym. Nieco więcej zapłacimy za rozbudowaną stronę internetową, zoptymalizowaną pod kątem procesów pozycjonowania i wyposażoną w mnogość interaktywnych elementów. W tym drugim przypadku ceny mogą przekroczyć nawet 3000 zł. Najtańsze oferty zazwyczaj oferują bardzo ograniczone możliwości i z pewnością mogą wpływać na jakość treści, będąc dziełem amatorów, działając na naszą szkodę, natomiast te najdroższe często okazują się chwytem marketingowym dla nierozsądnych kontrahentów i mogą narazić ich na niepotrzebne wydatki. Taka skala rozbieżności stawek uświadamia nam, że zanim podpiszemy jakąkolwiek umowę, warto najpierw porównać wiele konkurencyjnych propozycji i dokładnie przejrzeć portfolio wykonawców pod kątem jakości poprzednich projektów. Przy niskim budżecie bardzo trudno będzie jednak uzyskać produkt, który odpowie na nasze potrzeby i spełni cele konwersji, pomagając zmaksymalizować zysk.

Szablony stron

W każdym przypadku mamy jednak do czynienia ze sporą ilością prac programistycznych (wiele tysięcy linii kodu źródłowego strony, systemy zarządzania treścią z każdą ich aktualizacją i testowaniem, frameworki do budowania aplikacji, dostosowanie do potrzeb responsywności itp.),  graficzną (projekt wizualny strony internetowej, np. makieta funkcjonalna, identyfikacja marki, np. logotypy i banery reklamowe,  krój pisma itp.) oraz copywriting (treści na stronie, wpisy na blogu, prowadzenie profilu w mediach społecznościowych itp.). Praca ta nie odbywa się „automatycznie” i nie ogranicza się jedynie do kilku kliknięć myszką zza wygodnego biurka i wciśnięcia symbolicznego „enter”. Obowiązujące procesy twórcze, np. projektowanie konstrukcji, często pochłaniają nawet kilkadziesiąt roboczogodzin, rozciągając się na kilka kolejnych dni lub tygodni. Zanim dostrzeżemy prostotę obsługi, musimy najpierw stworzyć do tego optymalne warunki.

Jednak samo wdrożenie strony internetowej to nie koniec. W końcu jest to inwestycja długoterminowa, dlatego wymaga od właściciela cyklicznego wkładu. Roczny koszt utrzymania serwisu obejmuje opłacenie serwera (hostingu) i domeny w systemie abonamentowym, które po zsumowaniu mogą wynosić nawet kilkaset złotych. Gdy już uporamy się z tym zadaniem, powinniśmy pomyśleć o podłączeniu do niego certyfikatu SSL, czyli narzędzia, które zapewnia ochronę strony i gwarantuje poufność danych przesyłanych drogą elektroniczną.

Jeśli jesteś zainteresowany poszerzeniem swojej wiedzy na temat stron internetowych i planujesz administrować jedną z nich wraz z jasno określonym profilem działalności i konkretnymi planami jej wykorzystania w Twojej branży, zachęcamy do zapoznania się z firmą oferującą Tworzenie stron Bydgoszcz.

Komentarze
Load More Related Articles
Załaduj więcej Naczelny
Załaduj więcej Aktualności

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Czy lekarz medycyny pracy, wie jakie bierzemy leki?

Czy podczas wizyty u lekarza medycyny pracy, wie on i jest świadomy tego jakie leki przyjm…